Akademiske studier baserer sig på forskningslitteratur, og gode kompetencer inden for litteratursøgning er afgørende for studerende, forskere og vidensmedarbejdere i fremtiden. For studerende på RUC er gode litteratursøgningskompetencer i særlig grad vigtige grundet PPL formen (Problemorienteret Projekt Læring).
Strategisk litteratursøgning i en akademisk kontekst er et håndværk og en teknik, der tager tid at mestre. For at overskueliggøre processen for dig, har vi udviklet en søgestrategi i 6 trin. Følger du denne, kommer du omkring alle de aspekter af en litteratursøgning, der skal til for at du opbygger et godt vidensfundament for dit semesterprojekt bachelor eller speciale.
Ved at bygge dine søgninger op strategisk og velovervejet kan du undgå nogle af de problemer og faldgruber, der er ved f.eks. kun at bruge Google, Google Scholar eller ved generelt at foretage tilfældige søgninger. Denne libguide præsenterer dig for søgeværktøjer, bibliotekskataloger og databaser, som du skal bruge til at opbygge din søgestrategi.
Litteratursøgningsmodellen i 6 trin er cirkulær og den skal ikke følges slavisk fra punkt 1-6. Ofte vil det være nødvendigt at justere din strategi undervejs og f.eks. springe fra punkt til punkt. Desuden vil du højst sandsynligt opleve, at der er behov for en gennemgang af modellen mere end én gang.
Dette trin handler om at gøre din interesse eller dit problem søgbart. Hele søgestrategien er en iterativ hermeneutisk proces. Det betyder, at det er naturligt at søgeord og at søgestrenge udvikler sig fra i starten at være enkelte og mere generelle ord til at blive mere specifikke, mere udbyggede og mere komplekse i takt med at din forståelse for emnet udvider sig.
Dette trin handler om at definere kriterier for din søgning. Det drejer sig bl.a. om hvilken slags litteratur du er interesseret i og hvor stort omfanget skal være - altså hvor mange artikler kan du behandle? I forskningen taler man om inklusions- og eksklusionskriterier: nogle kan man indarbejde i sine søgninger, mens andre skal implementeres ved manuel selektion.
Dette trin handler om at udvælge de steder, hvor du søger efter litteratur. Du skal være opmærksom på, at forskellige databaser kan indeholde forskellige typer af materiale. At der kan være forskel på søgefunktioner. At databaser kan have overlap, men at ikke alt materiale er at finde i én enkelt database. Derudover kan nogle databaser, søgemaskiner og anden litteratursøgningssoftware være baseret på algoritmer, der ikke er transparente og endda give ikke-reproducérbare resultater.
Dette trin omfatter det egentlige arbejde med de fundne tekster. Dette sker som regel først gennem en grundigere selektionsproces, først på titel/abstract niveau efter kriterierne formuleret i trin 2. Hernæst selvfølgelig læsning af det fundne materiale, medmindre man konkluderer, at der er for meget materiale, til at man kan læse det og at man må gøre søgningen smallere.
Dette trin har til formål at formulere refleksion omkring den søgestrategi, man har formuleret. Når man når sin endelige søgestrategi, enten fordi man er godt tilfreds, eller fordi man løber tør for tid, er det vigtigt skriftligt i et metodeafsnit at reflektere over hvordan valg og fravalg har påvirket den vidensbase, som man bygger sit arbejde på. Hvilke bias der kan være opstået og generelt hvilke styrker og svagheder strategien har.
Læs teksten af Boell og Cecez-Kecmanovic fra 2010, der har inspireret vores 6-trins model til litteratursøgning. Her beskrives litteratursøgning som en hermeneutisk iterativ proces.
Boell, S. K., & Cecez-Kecmanovic, D. (2010). Literature Reviews and the Hermeneutic Circle. Australian Academic & Research Libraries, 41(2), 129–144. Link.