Skip to Main Content

Litteratursøgning: 5. Læsning og selektion

Litteratursøgning trin 5

5. LÆSNING OG SELEKTION

I din litteratursøgningsproces er det vigtigt at udvælge den fundne litteratur. Start med at gennemgå de fundne tekster ved at læse titel og abstract. Brug dine fastsatte inklusions- og eksklusionskriterier fra trin 2 til at afgøre, hvilke tekster der er relevante for dit projekt eller din opgave. Disse kriterier hjælper dig med at bestemme omfanget af det materiale, du skal læse og udvælge den litteratur der er relevant for din undersøgelse. Hvis du finder for meget relevant litteratur, skal du justere dine søgekriterier for at indsnævre søgningen ved at vende tilbage til trin 1 og justere søgeord og søgestrenge. Dette sikrer, at din endelige litteraturliste er fokuseret og håndterbar, så du kan dykke dybt ned i de mest relevante tekster.

5.1 Gennemgå den fundne litteratur og udvælg det du skal læse i dybden.

5.2 Overvej om din søgestrategi er passende i forhold til den fundne litteratur. 

5.3 Brug dine inklusion- og eksklusionskriterier. 

5.1 Gennemgå den fundne litteratur

Når du skal læse en akademisk tekst som du ikke ved om du skal bruge til din opgave, er det vigtigt, at du ikke bruger for meget tid på at læse hele teksten. I stedet kan du læse titlen, abstract eller indledning, samt keywords omhyggeligt. Disse dele giver dig et overblik over, hvad teksten handler om, og hvad dens hovedbidrag er. Således kan du finde ud af, om den er relevant for dit emne og stemmer overens med dine inklusions- og eksklusionskriterier fra trin 2. 

Videnskabelige artikler er ofte bygge op således:

Titel
[Her fremgår artikelens titel]

Abstract:
[Abstractet er en kort, men informativ opsummering af artiklens indhold og resultater. Det bør være klart, præcist og indeholde de vigtigste punkter og konklusioner.]

Keywords:
[Indsæt keywords (nøgleord) her. Keywords er centrale termer eller fraser, der bedst beskriver indholdet og emnerne i artiklen. Disse ord bruges ofte til at indeksere og identificere artiklen i databaser og søgemaskiner.]

 

  1. Introduktion
    Her præsenteres baggrunden for undersøgelsen og formålet med artiklen. For eksempel: "Her beskrives den stigende bekymring for mental sundhed blandt unge voksne og behovet for at undersøge effekten af fysisk aktivitet på deres mentale velvære."

  2. Metode
    Denne sektion beskriver, hvordan undersøgelsen blev udført. For eksempel: "I denne sektion detaljeres den tværsnitsundersøgelse, der blev udført blandt universitetsstuderende for at evaluere deres fysiske aktivitetsniveau og mentale sundhedstilstand."

  3. Resultater
    Her præsenteres de vigtigste resultater fra undersøgelsen. For eksempel: "Resultaterne viser en signifikant sammenhæng mellem højere niveauer af fysisk aktivitet og bedre mentalt velvære blandt de undersøgte studerende."

  4. Diskussion
    I denne sektion diskuteres og fortolkes resultaterne. For eksempel: "Diskussionen fokuserer på implikationerne af fundene for fremme af mental sundhed blandt unge voksne og behovet for målrettede interventionsstrategier på universitetsniveau."

  5. Konklusion
    Afslutningsvis opsummeres artiklens vigtigste resultater og konklusioner. For eksempel: "Konklusionen fremhæver vigtigheden af ​​fysisk aktivitet som en potentiel intervention til at forbedre mental sundhed blandt unge voksne og behovet for yderligere forskning på området."

  6. Referencer
    Til sidst angives alle de kilder, der er anvendt i artiklen, i overensstemmelse med den valgte citationstil.

 

5.2 Overvej din søgestrategi

Reflekter over resultaterne af dine søgninger og den litteratur, som du har fundet og skimmet. Her giver det tit mening at kigge sine søgeord og søgestrenge igennem i trin 1, eller se på omfangsbestemmelsen af søgningen i trin 2.

For mange resultater

Giver en søgning for mange hits, må du evt. snævre ind. Det kan være at din problemstilling er for bred og mangler fokus, hvilket kan resultere i en søgning med mange og irrelevante resultater. Her kan det hjælpe at tilføje flere søgeord til søgningen (med AND) eller keywords fra artikler, som du har fundet, der er relevante for dit emne. Du kan overveje at revidere dine eksklusionskriterier f.eks. årstal, geografisk område, eller målgruppe (med filtre eller søgeord). 

For få resultater 

Giver en søgning for få hits, skal du måske udvide dine inklusionskriterier, tænke mere generelle søgerord eller overveje om din problemstilling er for smal. Du kan se på din søgestreng og om nogle af dine søgeord måske er for specifikke eller om du har en meget specifik frasesøgning, der begrænser din søgning. Husk også at tjek om din søgestreng og anvendelse af booleske operatorer (AND,OR) samt parenteser og citationstegn er udført korrekt. Få evt. en bibliotekar til at se på din søgestreng, hvis du er i tvivl. 

5.3 Selektion ift. inklusions-eksklusionskriterier

Anvend dine inklusions- og eksklusionskriterier systematisk, når du søger og udvælger litteratur til din gennemgang. Dette hjælper med at sikre, at dine valgte kilder er passende og relevante for din forskning.

Vurder løbende dine inklusions- og eksklusionskriterier, efterhånden som du gennemgår litteraturen. Det kan være nødvendigt at justere dine kriterier undervejs for at sikre, at du inkluderer de mest relevante kilder og undgår upassende eller irrelevante kilder.

Hvor meget systematik er der brug for?

VÆR REALISTISK NÅR DU LÆSER

At balancere systematik i en litteratursøgning indebærer at anvende en struktureret tilgang til at identificere og udvælge relevant litteratur uden at blive for begrænset eller ufleksibel.

Selvom en vis grad af systematik er vigtig, er det også vigtigt at være fleksibel og åben for justeringer undervejs. Du kan finde nye søgeord eller databaser undervejs, eller du kan være nødt til at revidere dine inklusions- og eksklusionskriterier baseret på de resultater, du finder.

Vær opmærksom på dine tids- og ressourcebegrænsninger og vær realistisk omkring, hvor meget systematik du kan implementere. Prioritér de mest relevante kilder og søgninger og vær villig til at justere din tilgang efter behov.

I sidste ende afhænger det af din specifikke situation, hvor meget systematik der er nødvendig. Det er en afvejning mellem at være grundig og omfattende i din søgning og samtidig være pragmatisk og effektiv for at opnå dine behov inden for de opstillede rammer. 

 

Test din søgning

En effektiv måde at teste, om din søgning har givet pålidelige resultater, er at bruge en (eller flere) nøgleartikler, du allerede har og ville forvente at finde i din søgning. Her er, hvordan du kan gøre det:

  1. Søg efter nøgleartikler

    Søg efter nøgleartiklen i databasen ved hjælp af dens titel og/eller forfatter.

  2. Kombinér resultater

    Kombinér resultatet af nøgleartiklens søgning med dit endelige søgesæt ved hjælp af AND-operatoren.

  3. Evaluering

    Hvis din søgestrategi ikke fanger nøgleartiklen, kig på nøgleartiklens titel, abstract og emneord. Sammenlign disse med dine søgeord og justér din søgestrategi tilsvarende.

Hvordan? Tag resultaterne af din søgning på nøgleartiklen og kombiner med dine samlede søgeresultater ved hjælp af AND-operatoren.

For eksempel: ("nøgleartiklens titel/forfatter") AND (din søgestreng)