Litteratursøgning på Roskilde Universitetsbibliotek: Bibliotekskataloget soeg.kb.dk

Guide til brug af Roskilde Universitetsbiblioteks ressourcer

Bibliotekskataloget soeg.kb.dk ​indeholder fysiske og elektroniske materialer fra de 4 universiteter: Aarhus Universitet, IT-Universitetet, Københavns Universitet og Roskilde Universitet samt nationalbiblioteketDu kan her finde artikler, bøger, databaser, tidsskrifter, billeder, håndskrifter, musik og meget mere.

Igennem soeg.kb.dk har du, når du er logget ind, fuld adgang til de elektroniske materialer og kan derudover bestille fysiske bøger. Du kan bestille bøger til afhentning på Roskilde Universitetsbibliotek eller på en anden lokation, hvis denne er tættere på dig. Du kan læse mere om soeg.kb.dk HER

Vi har herunder samlet lidt fif til hvordan du bedst muligt foretager søgninger i soeg.kb.dk.

Husk at logge ind!

Inden du begynder at søge, er det vigtigt, at du logger ind med WAYF. Herved får du fuld adgang til de elektroniske ressourcer samt mulighed for at bestille fysiske materialer i soeg.kb.dk. Du logger på i øverste højre hjørne på hjemmesiden.

Har du ikke fået oprettet dig som låner endnu, kan du læse mere om oprettelse HER

Særligt om studenterprojekter

I bibliotekskataloget kan du finde studenterprojekter, altså specialer, masterafhandlinger, bachelorprojekter samt semesteropgave både fra RUC, men også fra KU og AU. Du kan afgrænse til det ønskede niveau og universitet og søge på en specifik vejleder eller uddannelsesretning. Det er vigtigt, at du ikke henviser til studenterprojekter i din opgave men brug dem endelig som inspiration. Det kan være en god måde at komme i gang med dit projekt, at se hvordan andre har valgt at strukturere deres opgave, hvilke metoder de har anvendt og ikke mindst hvilken litteratur de har brugt. Men husk at være kritisk!

Find en bog

Find din reserverede bog

Søgning med afgrænsninger i soeg.kb.dk

Når du laver en søgning i soeg.kb.dk, er det vigtigt, at afgrænse din søgning vha. afgrænsningerne i skærmens venstre side. Herved får du systematiseret din søgning, så du f.eks. kun får vist peer-reviewed artikler, bøger, referenceartikler m.v. (se billede). Det er desuden en god idé også at afgrænse på årstal alt afhængig af dit emne.

Låsning af aktive filtre

Når du har valgt en afgrænsning, er det vigtigt at låse filteret. Herved forsvinder det ikke, hvis du justerer i din søgestreng.  Du låser filteret ved at køre musen henover det. Et låst filter ser således ud:

Avanceret søgning

I soeg.kb.dk har du også mulighed for at lave en avanceret søgning (se link til højre for søgebaren på startsiden). Den avancerede søgning er især god, hvis du søger på en bestemt forfatter. I så fald kan du søge som på nedenstående screenshot. Du kan ligeledes søge på emneord og titler. Emneord kan være en god måde at afgrænse din søgning på, men du skal være opmærksom på, at du også risikerer at filtrere relevant litteratur fra, som ikke har fået tildelt emneord.

undefined