Tarotkort på RUC: K. Frank Jensen Samlingen: Eksempler fra samlingen

En samling af tarotkort og relateret materiale

Udvalgte tarotkortsæt

I samlingen findes flere forskellige typer kortsæt. Både i størrelse, udformning og udsmykning er variationerne mange. Det er muligt at følge udviklingen af samme design udgivet flere gange, og samlingen indeholder også flere sjældne sæt. Der er blandt andet eksempler på kortsæt, som kun er udgivet i et meget lille antal og signeret, og der er sæt, der har været tiltænkt et bredere publikum. Vi har udvalgt eksempler på forskellige tarotkort, som alle findes i samlingen.

Nedenfor er præsenteret nogle særligt spændende kortsæt.

Cary Yale Visconti Tarot

Roskilde Universitetsbibliotek har en reproduktion af Cary Yale Visconti Tarot fra det 15. århundrede. Kortene menes at være malet af Bonifacio Bembo, og originaludgaven er i dag en del af Cary Collection og Playing Cards, Beinecke Rare Book and Manuscript Library på Yale University. Kortene vidner om genrens lange historie, og de giver et interessant indblik i de historiske kortsæt.

Se en gennemgang af hele kortsættet her:

Danske tarotkort

I Danmark er der gennem tidens løb produceret flere tarotkortsæt. K. Frank Jensen Samling indeholder flere ældre interessante eksempler på dette.

Københavnske bygninger:

• Byprospekttarot fra omkring år 1900, der viser afbildninger af bygninger fra København
  • Bybilledtarok fra ca. 1850 med københavnske prospekter

Tarok med dyrebilleder

Kortsættet er fra mellem 1820-37 og Jensens reproduktion af Danmarks ældste bevarede tarotsæt af Jean Friedrich Mayer fra 1700-tallet. Det originale sæt er ifølge Jensens egne oplysninger på Nationalmuseet, og han har skrevet bogen Jean Friedrich Mayers danske dyretarot: Danmarks ældste bevarede kortspil om netop dette kortsæt. Se en gennemgang af reproduktionen her:

Knapp-Hall

Der findes forskellige skoler indenfor tarot. Dette er Builders of the Adytum, Cary Yale Visconti Tarot og også Knapp-Hall eksempler på. De forskellige skoler har forskellige regler for brug af kort og forskellige designs og traditioner. For eksempel var Builders of the Adytum (B.O.T.A.) i sort og hvid helt indtil den 14. udgave, hvor den blev udgivet i farve. De ledende tarotskoler har været inspiration for andre, og på den måde er det muligt at se udviklingen af diverse tarotkort i relation til hinanden.

Knapp Tarot

Knapp Tarot fra 1929 er et af samlingens sjældne kortsæt. Tarotsættet er en original udgave designet af J. Augustus Hall. Sættet er ledsaget af essayet An Essay on the Book of Thot forfattet af Manly P. Hall. At essay og kortsæt stadig er samlet gør sættet særligt, da ikke alle eksisterende sæt længere er ledsaget af en sådan pjece. Essayet er bl.a. en indføring i Tarots historie og betydning i det 20. århundrede.

J. Augustus Knapp og Manly P. Hall kom senere sammen til at udgøre en hel skole indenfor tarotkort.