Tarotkort på RUC: K. Frank Jensen Samlingen: Videre undersøgelser og forskning

En samling af tarotkort og relateret materiale

Forskningsfelter der berører tarot

Tarotkort kan som genstand og kilde undersøges indenfor flere forskellige fag såsom historie, filosofi, kultur og tekstvidenskab. Tarotkort er særligt anvendt i forskningen indenfor felterne:

• kunsthistorie
  • hermetisk filosofi
  • kulturhistorie
  • det okkulte som religion og videnskab
  • semiotik

Eksempel på speciale

Et spændende eksempel på et speciale, der har belyst tarotkort i en større sammenhæng er et studie af tarotkortbrugere set i forhold til nyreligiøse klassifikationer og deres holdninger til symbolik og æstetik i tarotkort er Narrens reise gjennom livet.

Eksempel på Ph.d. -afhandling

Et eksempel på en Ph.d. er An examination of Archetypal Inferences in Tarot Symbology som undersøger arketypiske påvirkninger i tarotsymbolik. Begge er eksempler på, hvordan tarotkort kan fungere som indgangsvinklen i analyser af meget forskellig art.

Samlingen på Roskilde Universitetsbibliotek

RUC forsker Camelia Elias spillede en afgørende rolle i at K. Frank Jensen Samling blev doneret til Roskilde Universitet. Hun var på daværende tidspunkt ansat på universitetet og forsker i emner relateret til tarot. Hun har på sin blog skrevet om processen med at sikre samlingen til universitetet. Bl.a. "Tarot goes academic" og "Tarot at RUC". På bloggen har du mulighed for at blive klogere på at læse tarotkort.

Se Camelia Elias publikationer i RUCs forskningsportal her

Projekter på RUC

Er du nysgerrig på at skrive projekt med udgangspunkt i tarotkortene, vil vi meget gerne finde kortene frem til dig. Skriv til os via Spørg Biblioteket