Tarotkort på RUC: K. Frank Jensen Samlingen: Samlingens indhold og regler for benyttelse

En samling af tarotkort og relateret materiale

Samlingens formål

Samlingens formål er at stille dokumenter og genstande til rådighed for forskning i esoteriske og hermetiske emners historiske, kulturelle, sociologiske, filosofiske og kunstneriske aspekter.

Regler for benyttelse

Samlingen kan benyttes og besøges til forskningsbrug efter aftale.
Benyttelse af materialer i K. Frank Jensen Samling skal ske i henhold til den gældende lov om ophavsret samt kopieringsaftale mellem Copydan Tekst & Node og universiteterne
Dette indebærer:

• Fotografering, scanning og anden eksemplarfremstilling af materialerne er kun til personligt brug og må ikke videredistribueres eller på anden måde tilgængeliggøres, med mindre der gives tilladelse fra rettighedshaver eller ophavsretten til værket er udløbet. Ophavsretten til et værk udløber 70 år efter ophavsmandens død. Efter 70 år gælder reglerne om "Droit moral". Det betyder, at ophavsmanden fortsat har krav på at blive krediteret, når værket benyttes, og at værket ikke må benyttes på en krænkende måde. For tarotkortene vil det i de fleste tilfælde være designeren, der skal krediteres.
  • Roskilde Universitetsbibliotek kan tilbyde at sende kopier af samlingens indhold (evt. mod betaling), såfremt ophavsretten respekteres.
  • Roskilde Universitetsbibliotek har altid ret til at afvise kopiering og scanning, hvis det vurderes, at dette vil skade den fysiske tilstand af materialet.

Ønsker du at rekvirere kopier af samlingens dokumenter, så kontakt Roskilde Universitetsbibliotek via Spørg Biblioteket. Det er også muligt at sidde på biblioteket med materialet. Skriv gerne hvis du ønsker dette.

Samlingens indhold

Samlingen består som udgangspunkt af tarotkort og litteratur, som behandler de historiske og kulturelle aspekter af tarot.

K. Frank Jensen samlede kort, bøger og andre Tarot-relaterede genstande til sin private samling siden 1970'erne og frem til begyndelsen af 2000. Samlingen anses for at være en af de fineste og mest repræsentative i verden.

Kortsæt og andre spådomsgenstande
Arkivet og kortsamlingen består af ca. 1.500 sæt tarot/tarokspil, 600 sæt spåkort, samt et stort antal spådomsgenstande, såsom terninger, runesten, og forskellige spil og spilgenstande der har været anvendt til spådomsformål.

Bøger og korrespondancer

Udover de ca. 3.000 bøger i samlingen (primært på engelsk, tysk, fransk og dansk), indeholder den også et omfattende korrespondancearkiv med relation til tarot og esoteriske temaer (primært på engelsk og dansk).

Samlingens kategorier

K. Frank Jensen inddelte samlingens genstande i kategorier og subkategorier. Kategorier er tarot eller cartomancy, og de forskellige subkategorier kan være art, esoteric eller mythological. Kategorierne fremgår i Bibliotekssystemet.