Gymnasieguide til RUb Roskilde Universitetsbibliotek: Videnskabelige artikler

Går du på gymnasiet og har brug for litteratur og materialer til f.eks. SRP/SOP, så er du altid velkommen på RUb!

Artikler er aktuelle eller faglige tekster om emner i en avis, et magasin eller et tidsskrift. Et tidsskrift udkommer regelmæssigt, fx. hver 14 dag eller en gang om måneden, og indeholder artikler om kulturelle eller videnskabelige emner. Artiklerne er ofte skrevet af fagfolk til fagfolk. Aviser er skrevet af journalister, er nyhedsorienterede og udkommer dagligt. Aviser henvender sig til alle.

En forskningsartikel i et videnskabeligt tidsskrift er skrevet af eksperter og er bedømt af eksperter. Artiklen er skrevet i et akademisk sprog og har mange litteraturhenvisninger. Formidlet forskning finder du fx. på videnskab.dk. Der bliver forskningsartikler formidlet til ikke-fagfolk på en mere tilgængelig måde.

Søgning efter videnskabelige artikler

Du kan finde de videnskabelige artikler i Bibliotekssystemet. Størstedelen af artiklerne ligger online, så dem kan du kun få adgang til, hvis du befinder dig på biblioteket. De fysiske tidsskrifter kan du finde i plan 0 (kælderen). Dem kan du låne med hjem eller kopiere/scanne.

Efter at du har søgt på nogle emneord, kan du afgrænse din søgning til venstre i skærmbilledet. Hvis du kun vil have vist tidsskriftsartikler skal du vælge at afgrænse til Artikler eller Fra peer reviewed tidsskrifter.

Peer-review/fagfællebedømmelse bruges i forskningsverdenen til at kvalitetssikre forskningsproduktion. En publikation er peer reviewed/fagfællebedømt, når der sker en faglig vurdering af publikationen af kyndige kolleger forud for optagelse i tidsskrift eller lignende.

Når du bruger artikler, skal du opgive forfatterens efternavn, fornavn (evt. initialer): titlen på artiklen. I: tidsskriftets navn, årstal, årgang (vol.), nummer og sidetal. Du kan læse mere om hvordan du laver en litteraturliste HER

Søgning efter danske artikler

Søger du efter danske faglige artikler skal du bruge bibliotek.dk's artikeldatabase. Der kan du finde artikler fra både e-tidsskrifter og trykte tidsskrifter. På Roskilde Universitetsbibliotek finder du de trykte tidsskrifter i plan 0 (kælderen). Dem kan du låne med hjem eller kopiere/scanne.

Danske avisartikler finder du via Infomedia. Du har adgang til Infomedia, hvis du befinder dig på biblioteket. Du kan også bruge bibliotekssystemet og afgrænse til Artikler og vælge at sproget skal være Dansk.

Sådan søger du i Bibliotekssystemet soeg.kb.dk

Du kan søge efter videnskabelige artikler i Bibliotekssystemet HER

Søg på nogle emneord som passer til det du skriver om. Skal du f.eks. lave en opgave om hvordan vores kødforbrug påvirker klimaet kan du søge på ord som:

klima

"climate change"

kødforbrug

"meat consumption"

Du kan også lave en søgestreng som ser sådan her ud (læs mere om søgestrenge HER):
"climate change" AND "meat consumption"

Husk at søge på både dansk og engelsk. De fleste videnskabelige artikler er dog skrevet på engelsk.