Forsker identifikatorer / forskerID's: Velkommen

ORCID, Researcher ID, Scopus Author ID (tba), Google Scholar

Hvad er et forskerID?

Mange forfattere publicerer under en række forskellige navneformer. De anvender deres mellemnavne enten skrevet fuldt ud, eller kun med initialer, de bliver gift og tager andres mellem- og efternavne, og derudover kan forfatternavne formateres forskelligt i de databaser deres publikationer bliver optaget i.

Forskeridentifikatorer matcher en forfatters dokumenter og grupperer disse navnevarianter sammen, således at forfattere, selv om de citeres forskelligt, identificeres med alle deres publikationer.

En forfatteridentifikator bruges altså til at:

• skelne dit arbejde fra andre forfattere med tilsvarende navn
  • hurtigt og effektivt finde metrics som citationstællinger og dit h-indeks for alle dine publikationer
  • samle din forskning

Hertil kommer, at forskellige institutioner, forlag og fonde forventer at kunne udnytte forfatteridentifikatorer i deres arbejdsgange, hvilket reducerer mængden af ​​gentagne biografiske oplysninger, der kræves, når du f.eks. ansøger om fondsmidler.

Du kan i denne guide læse mere  om forskellige indentifikatorer i fanebladene ovenfor.

Stand out!

Bildet : gren, spiral, mønster, linje, sirkel, tegning, design, kontraster,  form, fingeravtrykk, unik, spor, detektiv, fingertupp, opptrykk, finger  grooves, daktylogramm, papillær, finger bær 2575x1761 - - 1333689 - Bilder  Gratis - PxHere

Forskersupport på RUb

Denne guide er udarbejdet af Roskilde Universitetsbibliotek.

Roskilde Universitetsbibliotek tilbyder en række services til dig som forsker, både når det drejer sig om din forskning og din undervisning.

Kontakt os på forskersupport@kb.dk